De Stem van West

Soort: Audio, Concept
Opdrachtgever: De Stem van West / Gemeente Utrecht

De Stem van West is een ‘kunst in de openbare ruimte’-project, geïnitieerd door de Gemeente Utrecht. Het project maakt middels web-radio een live radio archief over (het stadsdeel) Kanaleneiland.

Radiocommercials kunnen veel vertellen over het tijdperk waarin deze gemaakt zijn. Niet alleen het taalgebruik en de snelheid van de boodschap, maar ook de producten die aangeprezen worden ondersteunen de commercial als zijnde een ‘audio tijdcapsule’. Een fascinatie voor deze eigenschappen van de radiocommercial motiveerde Loois tot het maken van een aantal reclameblokken voor de Stem van West. Onaangekondigd liep hij bij uiteenlopende ondernemers/ondernemingen in Kanaleneiland binnen om ze kosteloos een radiocommercial in te laten spreken: van Capgemini tot een uitvaartcentrum en van de Stichting voor Verantwoord Medicijngebruik tot de Islamitische slager. Door het gebrek aan voorbereiding ontstonden er oprechte, authentieke en ontwapenende boodschappen. Deze manier van ‘mapping’ stelde Loois in staat de diversiteit van de Kanaleneilandse handelsgeest in de breedte te etaleren. Zijn radiocommercials zijn opgenomen in het live radio archief van de Stem van West en dienen als ‘tijdcapsules’ of momentopnamen van Kanaleneiland. Het Project ‘De Stem van West’ zal eind 2014 worden overgedragen aan het Utrechts Archief die de conservering van dit project op zich zal nemen.

BLENDinARK_De Stem van West - Wineke van Muiswinkel

 

Radiobakfiets ontworpen door Loois, hier in gesprek met Dennis van Handyman, die eerder schitterde in Reclameblok 3:

Tom Loois De Stem Van West Bij De HandymanIn gesprek met Hassan van de reinigingsdienst Utrecht:

Tom-Loois-op-de-vuilniswagen-1 foto Wineke van MuiswinkelMet André van Skatepark Utrecht. de reclame is te horen in Reclameblok 4:

Tom Loois bij Skatepark Utrecht